دهی است از دهستان بویراحمد سرحدی بخش کهکیلویه شهرستان بهبهان. واقع در 7هزارگزی شمال باختری سی سخت. دارای 150 تن سکنه است. آب آن از چشمه تأمین می شود. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6)
دهی است از دهستان بویراحمد سرحدی بخش کهکیلویه شهرستان بهبهان. واقع در 7هزارگزی شمال باختری سی سخت. دارای 150 تن سکنه است. آب آن از چشمه تأمین می شود. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6)
دلازاری. حالت و چگونگی دل آزار. آزرده دلی. آزرده خاطری: روی زرد و دو رخ دو رود روان ازروان زاری و دل آزاری. ؟ (از ترجمان البلاغۀ رادویانی). زود بیند ز تو دل آزاری هرکه یابد ز تو تن آسانی. مسعودسعد. نیست بر ناخن ما نقش دل آزاری مور هرچه داریم به لخت جگر خود داریم. صائب. ، ستمگری. بی رحمی. رجوع به دل آزار شود
دلازاری. حالت و چگونگی دل آزار. آزرده دلی. آزرده خاطری: روی زرد و دو رخ دو رود روان ازروان زاری و دل آزاری. ؟ (از ترجمان البلاغۀ رادویانی). زود بیند ز تو دل آزاری هرکه یابد ز تو تن آسانی. مسعودسعد. نیست بر ناخن ما نقش دل آزاری مور هرچه داریم به لخت جگر خود داریم. صائب. ، ستمگری. بی رحمی. رجوع به دل آزار شود
دلاسائی. دلداری. غمخواری، و با لفظ کردن و فرمودن مستعمل است. (از آنندراج). تسلی. تسلیت. دلنوازی. تعزیت. (ناظم الاطباء) : بیسک، کلمه ای است که دروقت ترحم و دل آسائی کودک گویند. (از منتهی الارب). - دل آسائی کردن، تسلیت دادن. تعزیت گفتن. (ناظم الاطباء)
دلاسائی. دلداری. غمخواری، و با لفظ کردن و فرمودن مستعمل است. (از آنندراج). تسلی. تسلیت. دلنوازی. تعزیت. (ناظم الاطباء) : بَیْسَک، کلمه ای است که دروقت ترحم و دل آسائی کودک گویند. (از منتهی الارب). - دل آسائی کردن، تسلیت دادن. تعزیت گفتن. (ناظم الاطباء)
دل آرائی. دلارایی. حالت و چگونگی دلارا. دل آرا بودن. سبب شادی و نشاط بودن. سبب آرایش دل و تسلی خاطر بودن: دل شیفتگان را نتوان بست به زنجیر الا به دل آرایی و شیرینی گفتار. قطران. سروها دیدم در باغ و تأمل کردم قامتی نیست که چون تو به دل آرایی هست. سعدی. رجوع به دل آرا و دل آرای و دل آرائی شود
دل آرائی. دلارایی. حالت و چگونگی دلارا. دل آرا بودن. سبب شادی و نشاط بودن. سبب آرایش دل و تسلی خاطر بودن: دل شیفتگان را نتوان بست به زنجیر الا به دل آرایی و شیرینی گفتار. قطران. سروها دیدم در باغ و تأمل کردم قامتی نیست که چون تو به دل آرایی هست. سعدی. رجوع به دل آرا و دل آرای و دل آرائی شود
هنر ترکیب و تنظیم گل و متفرعات آن از قبیل برگ و شاخه در گلدان بکومک عناصر و عواملی از قبیل سنگ ریزه و کنده درخت و امثال آن بنحو متناسب. توضیح در گل آرایی مانند همه هنر های تزیینی انتخاب نوع و شکل و رنگ عوامل ترکیب کننده مورد نظر است و هماهنگی این همه با جای قرار دادن گلدان میزان آفرینش هنری گل آرا را نشان میدهد. هنر گل آرایی ریشه ای قدیمی دارد و مخصوصا ژاپنیها بیش از دیگران در این زمینه کار کرده اند و سابقه آن در ژاپن به هزار و دویست سال میرسد. عقیده محققان بر این است که استفاده از گل برای تزیین خانه و آراستن آن جهت هدیه به عزیزان همراه مذهب بودا از چین و هند بر ژاپن رسیده است. در این دو کشور از دیر باز معمول بوده که گل را بعنوان تقدیس بودا نثار کنند. این رسم هنوز هم در کشور هند مرسوم است و طریقه آن چنین است که هندوان انواع گلها خاصه نوعی را که ما گل جعفری مینامیم از ساقه جدا میکنند و به نخ میکشند و آنگاه بر پیکره بودامی افشانند. اما این طرز چیدن گل مقبول طبع ژاپنیها نبوده است لذا راهبان ژاپنی کوشش کرده اند که طریقه ای بهتر ابداع کنند تا هم زیباتر باشد و هم دوام گل را بیشتر سازد. از این رو گل را با ساقه های بلند میچیدند و در گلدان میگذاشتند. کم کم در آراستن گلها و دسته کردن و قرار دادن آنها در گلدان تحولی پدید آمد و طریقه ای خاص ابداع شد و این طریقه بنیان هنر گل آرایی است. قدیمی ترین مکتب این هنر در ژاپن معبد اونونو ایموکو است که در شهر کیوتو قرار دارد. این هنر قرنها در انحصار درباریان و اشراف بود تا در پایان قرن نهم م. در میان مردم اشاعه یافت و امروز بپایه ای رسیده است که میلیونها تن از جوانان ژاپنی که اغلب آنان از میان دختران برخاسته اند بفرا گرفتن این هنر اشتغال دارند. فرا گرفتن هنر گل آرایی بنحو کامل و جامع مستلزم سالها صرف وقت است اما اصول کلی آنرا میتوان در پانزده جلسه آموخت. گل آرایی را به ژاپنی ایکه بانا میگویند. این هنر اکنون جنبه جهانی دارد و در این باره بزبانهای انگلیسی و فرانسوی و غیره کتابهای متعددی نوشته شده است
هنر ترکیب و تنظیم گل و متفرعات آن از قبیل برگ و شاخه در گلدان بکومک عناصر و عواملی از قبیل سنگ ریزه و کنده درخت و امثال آن بنحو متناسب. توضیح در گل آرایی مانند همه هنر های تزیینی انتخاب نوع و شکل و رنگ عوامل ترکیب کننده مورد نظر است و هماهنگی این همه با جای قرار دادن گلدان میزان آفرینش هنری گل آرا را نشان میدهد. هنر گل آرایی ریشه ای قدیمی دارد و مخصوصا ژاپنیها بیش از دیگران در این زمینه کار کرده اند و سابقه آن در ژاپن به هزار و دویست سال میرسد. عقیده محققان بر این است که استفاده از گل برای تزیین خانه و آراستن آن جهت هدیه به عزیزان همراه مذهب بودا از چین و هند بر ژاپن رسیده است. در این دو کشور از دیر باز معمول بوده که گل را بعنوان تقدیس بودا نثار کنند. این رسم هنوز هم در کشور هند مرسوم است و طریقه آن چنین است که هندوان انواع گلها خاصه نوعی را که ما گل جعفری مینامیم از ساقه جدا میکنند و به نخ میکشند و آنگاه بر پیکره بودامی افشانند. اما این طرز چیدن گل مقبول طبع ژاپنیها نبوده است لذا راهبان ژاپنی کوشش کرده اند که طریقه ای بهتر ابداع کنند تا هم زیباتر باشد و هم دوام گل را بیشتر سازد. از این رو گل را با ساقه های بلند میچیدند و در گلدان میگذاشتند. کم کم در آراستن گلها و دسته کردن و قرار دادن آنها در گلدان تحولی پدید آمد و طریقه ای خاص ابداع شد و این طریقه بنیان هنر گل آرایی است. قدیمی ترین مکتب این هنر در ژاپن معبد اونونو ایموکو است که در شهر کیوتو قرار دارد. این هنر قرنها در انحصار درباریان و اشراف بود تا در پایان قرن نهم م. در میان مردم اشاعه یافت و امروز بپایه ای رسیده است که میلیونها تن از جوانان ژاپنی که اغلب آنان از میان دختران برخاسته اند بفرا گرفتن این هنر اشتغال دارند. فرا گرفتن هنر گل آرایی بنحو کامل و جامع مستلزم سالها صرف وقت است اما اصول کلی آنرا میتوان در پانزده جلسه آموخت. گل آرایی را به ژاپنی ایکه بانا میگویند. این هنر اکنون جنبه جهانی دارد و در این باره بزبانهای انگلیسی و فرانسوی و غیره کتابهای متعددی نوشته شده است